Przestrzeń Psyche - Centrum Terapii i Zdrowia Psychicznego
  • Home
  • Terapeuci
    • Ewa Norbu
    • Katarzyna Matyja
  • TESTY
    • Test Depresji
  • Warsztaty
    • Integracja Psychodeliczna
    • Big Mind
  • Blog

Zniekształcenia poznawcze: Jak nasz umysł gra nam na nosie i jak sobie z tym radzić?

10/8/2024

0 Comments

 
Zniekształcenia poznawcze to automatyczne, często nieświadome schematy myślenia, które mogą prowadzić do zafałszowanego postrzegania rzeczywistości. Choć wszyscy ich doświadczamy, mogą one powodować większy stres, lęk, czy frustrację, jeśli pozostają niekontrolowane. Terapia poznawczo-behawioralna (CBT) pomaga w ich rozpoznaniu, zrozumieniu i modyfikowaniu. Poniżej znajdziesz szczegółowy opis 12 najczęściej spotykanych zniekształceń poznawczych oraz przykładowe sposoby pracy z nimi.
Picture
1. Katastrofizacja:
Katastrofizacja to tendencja do wyolbrzymiania negatywnych wydarzeń w przyszłości i przewidywanie najgorszych możliwych scenariuszy, nawet jeśli prawdopodobieństwo ich wystąpienia jest bardzo niskie. Osoba, która doświadcza katastrofizacji, wierzy, że jeśli coś pójdzie źle, to będzie to całkowita katastrofa i nie będzie w stanie sobie z tym poradzić.
Przykłady:
  • "Jeśli obleję ten egzamin, moja kariera jest skończona."
  • "Jeśli spóźnię się na spotkanie, na pewno zostanę zwolniony."
  • "Jeśli ta rozmowa kwalifikacyjna pójdzie źle, nigdy nie znajdę pracy."
Jak pracować nad tym zniekształceniem:
  • Skalowanie zagrożeń: Oceń realistycznie prawdopodobieństwo, że najgorszy scenariusz się wydarzy. Na skali od 1 do 10, jak wielkie jest zagrożenie? Czy naprawdę sytuacja byłaby tak katastrofalna, jak myślisz?
  • Ćwiczenie alternatywnych scenariuszy: Wyobraź sobie różne możliwe zakończenia sytuacji – zarówno pozytywne, neutralne, jak i negatywne. Często odkryjesz, że istnieje wiele realistycznych możliwości, które są mniej katastrofalne.

2. Myślenie czarno-białe (dychotomiczne):
Myślenie czarno-białe, znane również jako myślenie dychotomiczne, to tendencja do postrzegania rzeczywistości w skrajnych kategoriach. Brakuje miejsca na pośrednie, umiarkowane oceny, a rzeczy są widziane jako "albo-albo" – albo całkowity sukces, albo całkowita porażka. Ten rodzaj myślenia może prowadzić do niepotrzebnego stresu, ponieważ życie rzadko jest tak proste.
Przykłady:
  • "Albo jestem doskonały w tej pracy, albo jestem do niczego."
  • "Jeśli nie uda mi się za pierwszym razem, to znaczy, że nigdy tego nie osiągnę."
  • "Albo jesteśmy w idealnym związku, albo wszystko jest bez sensu."
Jak pracować nad tym zniekształceniem:
  • Myślenie w odcieniach szarości: Zamiast postrzegać świat w ekstremach, spróbuj ocenić sytuacje na skali. Na przykład: "Może nie byłem doskonały w tej prezentacji, ale też nie była to totalna porażka."
  • Świadome poszukiwanie kompromisów: Zadaj sobie pytanie: "Jakie są inne możliwe interpretacje tej sytuacji, które nie są tak skrajne?"

3. Nadmierne uogólnianie:
Nadmierne uogólnianie to zniekształcenie, w którym na podstawie jednego negatywnego doświadczenia osoba wyciąga globalny, pesymistyczny wniosek. Uważają, że pojedyncze zdarzenie jest dowodem na ogólną regułę, która ma zastosowanie do całego ich życia.
Przykłady:
  • "Nie udało mi się na jednym egzaminie, więc nigdy nie osiągnę sukcesu akademickiego."
  • "Zostałem odrzucony raz, więc nigdy nie znajdę miłości."
  • "Popełniłem błąd w pracy, więc zawsze będę porażką."
Jak pracować nad tym zniekształceniem:
  • Szukanie dowodów przeciwnych: Poszukaj przykładów z przeszłości, które zaprzeczają twojemu ogólnemu przekonaniu. Na przykład: "Czy zawsze popełniałem błędy? A może jednak często mi się coś udaje?"
  • Kwestia proporcji: Czy jedno niepowodzenie rzeczywiście definiuje cały twój potencjał lub przyszłość?

4. Pomniejszanie pozytywów:
Pomniejszanie pozytywów to tendencja do ignorowania lub umniejszania znaczenia swoich sukcesów i osiągnięć. Osoby z tym zniekształceniem mają trudność z przyznaniem sobie zasług, często przypisując swoje sukcesy przypadkowi lub czynnikom zewnętrznym.
Przykłady:
  • "Zdałem egzamin, ale to było szczęście."
  • "Dostałem awans, ale pewnie tylko dlatego, że nie było lepszych kandydatów."
  • "Zrobiłem coś dobrze, ale to nic specjalnego – każdy mógłby to zrobić."
Jak pracować nad tym zniekształceniem:
  • Świadome docenianie siebie: Naucz się rozpoznawać i doceniać swoje osiągnięcia. Prowadź dziennik sukcesów, w którym zapisujesz, co udało ci się osiągnąć każdego dnia.
  • Zastąpienie negatywnych interpretacji: Zamiast mówić "To było szczęście", powiedz "Tak, miałem dobry dzień, ale to też dzięki moim umiejętnościom."

5. Czytanie w myślach:
Czytanie w myślach polega na założeniu, że wiemy, co myślą inni, bez jakichkolwiek dowodów. Osoba zakłada, że inni ludzie mają negatywne opinie na jej temat, choć w rzeczywistości może nie być to prawdą.
Przykłady:
  • "Oni pewnie myślą, że jestem nudna."
  • "Mój szef myśli, że nie nadaję się do tej pracy."
  • "On uważa, że zrobiłam z siebie idiotkę."
Jak pracować nad tym zniekształceniem:
  • Dowody na myśli innych: Zadaj sobie pytanie: "Skąd wiem, co ta osoba naprawdę myśli?" Prawda jest taka, że nie mamy dostępu do myśli innych osób.
  • Otwarta komunikacja: Zamiast zakładać, zapytaj. Upewnij się, co ktoś naprawdę myśli, zanim wyciągniesz wnioski.

6. Personalizacja:
Personalizacja to przypisywanie sobie winy za wydarzenia, które są poza naszą kontrolą. Osoba myśli, że wszystko, co negatywne, jest jej winą, nawet jeśli inni ludzie lub czynniki zewnętrzne również miały na to wpływ.
Przykłady:
  • "To moja wina, że nasz zespół nie wygrał."
  • "Moje dziecko źle się zachowuje, więc jestem złym rodzicem."
  • "Gdyby nie moja niezdarność, ta impreza byłaby udana."
Jak pracować nad tym zniekształceniem:
  • Analiza odpowiedzialności: Zastanów się, ile faktycznie mogłeś kontrolować w tej sytuacji. Czy to była wyłącznie twoja odpowiedzialność, czy może na wynik miały wpływ również inne osoby?
  • Podział odpowiedzialności: Wyobraź sobie, że odpowiedzialność za dane wydarzenie to kawałek tortu. Jak dużą część tego tortu faktycznie możesz przypisać sobie, a jaką innym czynnikom?

7. Etykietowanie:
Etykietowanie to nadawanie sobie lub innym negatywnych, globalnych etykiet na podstawie pojedynczych wydarzeń. To myślenie w kategoriach "jestem" lub "oni są", zamiast rozpoznawania, że każdy popełnia błędy i nikt nie jest "zły" z definicji.
Przykłady:
  • "Jestem nieudacznikiem, bo oblałem jeden egzamin."
  • "Ona jest głupia, bo zrobiła jeden błąd."
  • "On to leń, bo nie zrobił jednej rzeczy na czas."
Jak pracować nad tym zniekształceniem:
  • Zastąpienie etykietowaniem opisem sytuacji: Zamiast mówić "Jestem nieudacznikiem", powiedz "Zrobiłem coś źle, ale to nie oznacza, że jestem kompletnym nieudacznikiem."
  • Świadome rozróżnianie czynów od osób: Pamiętaj, że jedna akcja nie definiuje całej osoby – w tym ciebie.

8. Emocjonalne rozumowanie:
Emocjonalne rozumowanie to przyjmowanie, że jeśli coś czujemy, to musi to być prawdziwe. Osoba wierzy, że jej emocje odzwierciedlają rzeczywistość, niezależnie od obiektywnych faktów.
Przykłady:
  • "Czuję się winny, więc musiałem zrobić coś złego."
  • "Czuję się zagrożony, więc coś na pewno jest nie tak."
  • "Jestem smutny, więc moje życie jest beznadziejne."
Jak pracować nad tym zniekształceniem:
  • Rozróżnianie faktów od emocji: Zadaj sobie pytanie: "Czy to, co czuję, jest dowodem na to, że coś się faktycznie dzieje?" Emocje są ważne, ale nie zawsze odzwierciedlają rzeczywistość.
  • Analiza dowodów: Oceń, jakie obiektywne dowody potwierdzają twoje emocje, a jakie są im przeciwne.

9. Wyolbrzymianie negatywów (Filtr mentalny):
Wyolbrzymianie negatywów to tendencja do skupiania się wyłącznie na negatywnych aspektach sytuacji i ignorowania lub pomniejszania pozytywnych. Takie osoby filtrują wszystko, co im się przytrafia, przez negatywne soczewki, co prowadzi do zniekształconego obrazu rzeczywistości.
Przykłady:
  • "Dostałem pochwałę w pracy, ale zrobiłem jeden błąd, więc to się nie liczy."
  • "Miałam udaną rozmowę kwalifikacyjną, ale zapomniałam odpowiedzieć na jedno pytanie, więc pewnie mnie nie przyjmą."
  • "Impreza była udana, ale jedno danie mi nie wyszło, więc cała była porażką."
Jak pracować nad tym zniekształceniem:
  • Bilans myśli: Zastanów się nad wszystkimi aspektami danej sytuacji – zarówno pozytywnymi, jak i negatywnymi. Spróbuj stworzyć "listę korzyści i strat" i zobaczyć, że często pozytywne aspekty przeważają.
  • Zadawanie pytań: Zadaj sobie pytanie: "Czy ten jeden negatyw naprawdę unieważnia wszystkie pozytywy?"

10. Myślenie "powinno, trzeba, muszę" (imperatywy, "trzebofilie"):
Myślenie "powinno" polega na nakładaniu na siebie (lub innych) nierealistycznych, sztywnych zasad i oczekiwań. Osoba wierzy, że musi spełniać pewne standardy lub że inni powinni działać zgodnie z jej wyobrażeniami. To zniekształcenie często prowadzi do poczucia winy, frustracji i niepotrzebnej presji.
Przykłady:
  • "Powinienem zawsze być perfekcyjny w pracy."
  • "Oni powinni wiedzieć, czego potrzebuję, bez mówienia."
  • "Powinienem być bardziej towarzyski i nigdy nie czuć się zestresowany."
Jak pracować nad tym zniekształceniem:
  • Zamiana "powinno" na "chciałbym": Zamiast mówić "Powinienem", spróbuj powiedzieć "Chciałbym", co zmniejsza presję i pozwala na większą elastyczność. Na przykład: "Chciałbym być lepszy w tej umiejętności, ale jeśli nie jestem perfekcyjny, to w porządku."
  • Zastanowienie się nad realistycznymi oczekiwaniami: Czy te "powinności" są realistyczne i pomagają mi, czy raczej szkodzą? Czy takie oczekiwania wobec innych są sprawiedliwe?

11. Przepowiadanie przyszłości:
Przepowiadanie przyszłości polega na przekonaniu, że możemy przewidzieć, co się wydarzy, i często są to negatywne, pesymistyczne przewidywania. Osoby z tym zniekształceniem mają tendencję do wierzenia, że przyszłość przyniesie same problemy i trudności.
Przykłady:
  • "Nie ma sensu aplikować na tę pracę, bo i tak mnie nie zatrudnią."
  • "Jeśli pójdę na tę imprezę, na pewno nie będę się dobrze bawić."
  • "Nie ma sensu zaczynać nowego projektu, bo pewnie się nie uda."
Jak pracować nad tym zniekształceniem:
  • Analiza dowodów: Zadaj sobie pytanie: "Skąd wiem, że tak się stanie?" Czy masz jakiekolwiek dowody na to, że twoje przewidywania są trafne?
  • Eksperymenty behawioralne: Zrób mały krok w kierunku przewidywanej sytuacji i zobacz, co się faktycznie wydarzy. Czy twoje przewidywania były zgodne z rzeczywistością?

12. Obwinianie innych:
Obwinianie innych polega na przypisywaniu innym osobom winy za swoje problemy, niepowodzenia lub negatywne emocje. Osoba wierzy, że to inni są odpowiedzialni za to, co czuje lub jak reaguje, co sprawia, że unika odpowiedzialności za swoje działania.
Przykłady:
  • "To przez mojego szefa mam tak stresującą pracę."
  • "Gdyby moja rodzina mnie wspierała, nie byłbym w takiej sytuacji."
  • "Mój partner sprawia, że jestem nieszczęśliwa."
Jak pracować nad tym zniekształceniem:
  • Wzięcie odpowiedzialności: Zastanów się, co możesz zrobić, aby zmienić swoją sytuację lub jak możesz reagować inaczej. Jakie są twoje możliwości działania, niezależnie od tego, co robią inni?
  • Zrozumienie wpływu: Pamiętaj, że inni mogą mieć wpływ na twoje życie, ale ostatecznie to ty decydujesz, jak reagujesz na daną sytuację. Jak możesz zmienić swoją reakcję, aby była bardziej konstruktywna?

Zniekształcenia poznawcze są jak ukryte filtry, przez które postrzegamy rzeczywistość. Choć mogą pojawiać się automatycznie i wpływać na nasze myśli, emocje oraz decyzje, to ważne jest, aby nauczyć się je rozpoznawać i pracować nad nimi. 

Kluczem do zmiany jest uważność wobec własnych myśli i świadome poddawanie ich refleksji. Zamiast automatycznie wierzyć we wszystko, co myślimy, warto zastanowić się, czy te myśli są rzeczywiście prawdziwe, czy może wynikają ze zniekształconych schematów. Zastanów się nad tym, jak możesz kształtować swoje reakcje, zmieniając sposób myślenia. To pierwszy krok do większej równowagi emocjonalnej, zmniejszenia stresu i budowania bardziej pozytywnych relacji z samym sobą i otoczeniem.

Zrozumienie, że myśli to nie fakty, to potężne narzędzie, które może pomóc w lepszym zarządzaniu emocjami i życiem. W końcu, nasze myślenie ma ogromny wpływ na to, jak się czujemy, więc zmiana perspektywy może prowadzić do poprawy jakości życia. Warto nauczyć się rozpoznawać swoje zniekształcenia poznawcze i wprowadzać bardziej realistyczne, wyważone myślenie.

Twój umysł jest potężnym narzędziem – naucz się nim kierować, zamiast pozwalać, by to on kierował tobą.
0 Comments

Your comment will be posted after it is approved.


Leave a Reply.

    Picture

    Archives

    October 2024
    August 2024

    Categories

    All
    Relacje Z Innymi
    Umysł

    RSS Feed

KONTAKT 
​Ewa Norbu (Veronika Tkanka)
mob. 601 367 627

mail. [email protected]
​Zgierz, ul. Topolowa 5 

Katarzyna Matyja
mob. 505 413 015 
mail. 
[email protected]
​[email protected]

​Łódź, ul. Kościuszki 23/25 ​
Picture
Veronika Ewa Tkanka - ZnanyLekarz.pl
Centrum Psychoterapii Przestrzeń Psyche sp. z o.o.
95-100 Zgierz, Topolowa 5

NIP: 7322219854 KRS 0001115993

nr rachunku bankowego: 
25 1140 2004 0000 3802 8503 7125

copyright2019@Przestrzeń Psyche
  • Home
  • Terapeuci
    • Ewa Norbu
    • Katarzyna Matyja
  • TESTY
    • Test Depresji
  • Warsztaty
    • Integracja Psychodeliczna
    • Big Mind
  • Blog